Hyppää pääsisältöön

25.10.2023

Kuva
Ilmakuva Kuokkalan suunnasta Jyväskylän keskustaan. Kuva Ari Heinonen
Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamista koskevan MAL-sopimuksen neuvottelut Jyväskylän kaupunkiseudun ja valtion välillä käynnistyvät lokakuussa 2023. Tavoitteena on päivittää MAL-sopimus kesään 2024 mennessä.

MAL-sopimuksilla tuetaan suurten kaupunkiseutujen kuntien keskinäistä sekä kuntien ja valtion välistä yhteistyötä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa. Nykyiset sopimukset ovat voimassa vuoteen 2031 saakka ja niihin on kirjattu pitkäjänteiset yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämistavoitteet. Sopimukset päivitetään rullaavasti eduskuntavaalikausittain ja nyt käytävissä neuvotteluissa sovitaan käytännön toimenpiteistä, joilla sopimuksia toteutetaan seuraavien neljän vuoden aikana. Alkuvuodesta 2023 valmistunut Jyväskylän seudun MAL-kehityskuva viitoittaa seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen ja toimii lähtökohtana neuvotteluille.

- Seudun kuntien välinen yhteistyö on syventynyt MAL-sopimuksen myötä ja luonut puitteet yhteisen tilannekuvan sekä pitkän tähtäyksen tavoitteiden muodostamiselle. MAL-sopimus on nykyisistä, sopimuspohjaisista kaupunkipolitiikan välineistä merkittävin. Neuvotteluissa linjataan, miten useaa seudulle tärkeää kehittämiskohdetta edistetään, kertoo Jyväskylän kaupungin kaupunkirakennepalvelujen toimialajohtaja Hannu Kantonen.

Panostuksia kestävää liikkumiseen

Kuluneen vuoden aikana seudun kunnat ovat tehneet päätöksiä seudun Linkki-joukkoliikenteen toimivalta-alueen laajentumisesta. Vuoden 2024 alussa seudullinen joukkoliikenne kattaa lähes koko kaupunkiseudun. Uuden toimivalta-alueen laajentumiseen liittyvät toimenpiteet ovat seutuyhteistyön ytimessä lähivuosina. Muun muassa joukkoliikenteen kehittämistä viitoittava Linkki tulevaisuuteen 2030 -kehittämisohjelma on tarkoitus päivittää.

- Joukkoliikenteen matkamäärät ovat seudulla ylittäneet jo koronaa edeltävän ajan lukemat. Joukkoliikenteen kustannukset ovat kuitenkin nousseet lyhyessä ajassa paljon. Hallitusohjelmaan kirjattu henkilökuljetuspalvelujen arvonlisäveron korotus sekä ilmastoperusteisen tuen poistaminen uhkaavat nostaa joukkoliikennematkojen hintoja jatkossa. Matkamäärien nousujohteisen kehityksen turvaaminen edellyttää, että MAL-sopimuksissa varataan riittävä rahoitus joukkoliikenteen järjestämiseen. Odotamme valtiolta tukea myös seudun joukkoliikenteen infran kehittämiseen, summaa palvelupäällikkö Kari Ström.

Joukkoliikenteen lisäksi kestävää liikkumista edistetään jatkamalla seudullisen pyöräilyn pääverkon toteuttamista. Tavoitteena on jatkaa arkiliikuntaan ja ulkoiluun kannustavan elinympäristön kehittämistä. Esimerkiksi jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita parannetaan erityisesti keskustoissa ja niiden läheisyydessä, missä potentiaali pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattamiselle on suurin.

Monipuolista ja kohtuuhintaista asuntotuotantoa

MAL-sopimuksen yhtenä tavoitteena on turvata monipuolisen, kohtuuhintaisen ja eri elämäntilanteisiin vastaavan asuntotarjonnan riittävyys. Talouden matalasuhdanteessa korostuu tarve vauhdittaa uudistuotantoa kasvavan kaupunkiseudun tarpeisiin. Seudun tavoite valtion tukeman ARA-asuntotuotannon osuudelle on jatkossakin 25 % asuntotuotannosta. Hallitusohjelmaan kirjattu tavoite lopettaa asumisoikeuskohteiden rahoittaminen on herättänyt huolta, sillä esimerkiksi Jyväskylässä asumisoikeusasuntojen osuus ARA-tuetusta tuotannosta on ollut viime vuosina keskimäärin kolmannes. Asumisoikeusasunnoilla on ollut tärkeä merkitys asuntokannan monipuolistamisessa, segregaation ehkäisyssä sekä esimerkiksi ikääntyvien asumisessa.

MAL-liikennehankkeiden kärkenä Palokanorsi

Yhteisrahoitteisista MAL-liikennehankkeista seudun kärkitavoitteena on monipuolisesti eri MAL-tavoitteita edistävän Palokanorren toteuttaminen seuraavalla nelivuotiskaudella. Palokanorren ruuhkautuminen haittaa muun muassa joukkoliikennettä ja vaikeuttaa Palokan maankäytön kehittämistä. Hankkeen edistyminen näyttää lupaavalta, sillä kohde on hallituksen kiireellisesti edistettävien suunnittelukohteiden listalla. Lisäksi erityistä yhteissuunnittelua valtion kanssa tarvitaan muun muassa Jyväskylän ratapihan ja Rantaväylän ympäristössä ydinkeskustan sekä Lutakon uuden yhteyden luomiseksi.

MAL-sopimusten päivitysten rinnalla etenee valtakunnallisen Liikenne12-suunnitelman päivitys, jossa linjataan koko Suomen liikennejärjestelmää käsitteleviä tavoitteita. Seudun edunvalvonnan prioriteetteina ovat tältä osin edelleen TEN-T-ydinverkkoon kuuluvan valtatie 4:n palvelutason parantaminen sekä Jyväskylä-Tampere-raideyhteyden kehittäminen.


Lisätietoja:

Hannu Kantonen, toimialajohtaja, kaupunkirakennepalvelut, Jyväskylän kaupunki, p. 050 304 5951

Kari Ström, palvelupäällikkö, Jyväskylän kaupunki/Jyväskylän seudun joukkoliikenne. p. 050 609 43