Hyppää pääsisältöön

25.8.2023

Kuva
Kaksi henkilöä katsoo kameraan, toinen näyttää peukkua, toinen nojaa nyrkkiinsä. Kuva nuorisopalvelut

Yhä useampi toimija on laajentanut toimintaansa sosiaalisen median alustoilla ja liittynyt Tiktokiin. Näin on tehnyt myös Jyväskylän nuorisopalvelut.

Tiktok on sosiaalisen median sovellus, jonne jaetaan lyhytkestoisia videoita. Sovellus nauttii suosiota ihmisten keskuudessa etenkin sen helppokäyttöisyyden, efektien ja suosikkikappaleiden ilmaisen käytön vuoksi. Sovelluksessa on 13 vuoden ikäraja, sillä sovellus tarjoaa etusivulla monenlaista sisältöä, joka ei aina sovi lapsille.

Tiktok-videoiden tekeminen Jyväskylän nuorisopalveluissa aloitettiin vuonna 2022, ja tavoitteena on ollut tarjota mielekästä ja kohdennettua sisältöä alle 18-vuotiaille. Tietoturvakin on huomioitu, sillä videoita tehdään puhelimella, jolla ei ole pääsyä kaupungin järjestelmiin.

Videoissa on käsitelty nuoruutta ja nuorisotyötä käyttämällä valmiita soundeja eli ääniraitoja esimerkiksi vanhoista sketseistä. Sosiaalisen median älykkyyttä onkin osata hyödyntää erilaisia trendejä ja soundeja, joihin voi upottaa omaa sisältöä. Toimintaa on helpompi tehdä näkyväksi erilaisten trendien kautta. Huumori on keskiössä, jopa haasteellistenkin aiheiden käsittelyssä.

Nuoret kaipaavat luotettavia aikuisia sosiaaliseen mediaan reaalimaailman tavoin. Tiktok on kenttänä villi länsi, jossa nuorten kynnys jakaa omaa pahoinvointia sisältäviä videoita huumori- ja tanssivideoiden lisäksi on matala. Toimintakulttuurin tuntemus luo aikuisesta helpommin lähestyttävämmän, ja esimerkiksi somekiusaamiseen on helpompi puuttua.

Tiktok on kuitenkin vain yksi nuorisotyön väline. Mediakasvatus tarvitsee uusia some-taitureita, ja tämä voitaisiin ottaa huomioon jo työntekijöitä rekrytoitaessa. 

Jyväskylän nuorisopalvelut löytää Tiktokista käyttäjänimellä iltahommia.

Iida Viljakainen ja Kimmo Ylinen
nuorisonohjaajat, Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut

Asiasanat: