Hyppää pääsisältöön

11.4.2023

Kuva
Kolme oppilasta koulun käytävällä välituntia viettämässä. Kuva Minna Hakkarainen
Keljonkankaan Sohlberginkadulle valmistunut yhtenäiskoulu toi muutoksia Säynätsalon alueella asuvien perusopetusikäisten lasten koulumatkoihin. Elokuusta 2021 saakka Muuratsalon, Säynätsalon ja Aapistien koulujen oppilaat ovat siirtyneet viidennelle luokalle Sohlberginkadun koululle. Säynätsalon alueen oppilaille muutos tarkoitti, että koulumatkat tehdään bussilla, tai jyväskyläläisittäin Linkillä. 

Linkki-matkat ovat opettaneet ihan uusia taitoja 

Säynätsalossa asuva Viola Mattila käy Keljonkankaan yhtenäiskoulun kuudetta luokkaa. Päivittäinen linja-automatka Säynätsalosta Keljonkankaalle sujuu vuoden kulkemisen jälkeen jo ihan rutiinilla. 

- Linkillä kulkeminen oli ennestään tuttua, sillä olin käyttänyt linja-autoa säännöllisesti harrastusmatkoihin. Päivittäinen kulkeminen on kyllä opettanut ajanhallintaa. Aamulla on noustava reippaasti ylös, jotta ehtii oikeaan Linkkiin, Viola kertoo.  

Luokkakaveri Stella Kinnunen kulki viidennen luokan ajan linja-autolla Säynätsalosta. Koulumatkaan kului aikaa 30 minuuttia. Nyt Stella on muuttanut Keljonkankaan alueelle ja kulkee kävellen kouluun.  

- Muutin lähemmäksi koulua, mutta koulumatkaan käytetty aika on kuitenkin säilynyt samana, Stella naurahtaa.  

Yhdeksäsluokkalainen Taimi Mäyränen oli tottunut Linkki-matkustaja jo valmiiksi, eikä uudenlainen koulumatka tuonut kovinkaan paljon uutta. 

- Olen oppinut käyttämään Linkki-sovellusta. Sovellus on tosi kätevä ja sen avulla kulkeminen harrastuksiin ja kavereiden luokse eri puolille Jyväskylää on helppoa. Luotan täysillä sovellukseen, enkä ole myöhästynyt yhtään kertaa sovituista tapaamisista, kertoo Taimi tyytyväisenä.  

Vinkit nykyisille neljäsluokkalaisille  

Nykyisille Säynätsalossa asuville neljäsluokkalaisille, jotka elokuussa aloittavat kulkemaan koulumatkat linja-autolla Sohlberginkadun kouluun, on kaikilla kolmella konkarilla hyviä vinkkejä. 

- Ei tarvitse jännittää. Koulumatkat alkavat sujumaan ajan myötä, Viola vinkkaa. 

- Opi heräämään ajoissa, älä myöhästy koulussa ja muista matkakortti, sanoo Stella.  

- Rauhallinen aloitus. Matkaan tottuu ja kuskit ovat olleet auttavaisia ja ymmärtäväisiä, jos esimerkiksi matkakortti on unohtunut, Taimi toteaa.  

Uuteen kouluun tuttujen kavereiden kanssa  

Sohlberginkadun koulu yhdistää viidennelle luokalle Säynätsalo ja Muuratsalon päiväkotikoulujen sekä Aapistien koulun oppilaat. Ensimmäisen yhteisen toimintavuoden opetusryhmät olivat pitkälti samat, kuin aikaisimmissa kouluissa. Viola, Stella ja Taimi siirtyivätkin omien luokkien kanssa Sohlberginkadun kouluun.

Uusi koulu toi uusia kavereita myös Stellalle ja Violalle.  

-Siirryin Sohlberginkadun kouluun vanhan luokkani kanssa. Kun sitten muutin viidennen luokan jälkeen Keljonkankaalle, löytyi koulun kautta uudet kaverit myös vapaa-ajalle. Parhaat kaverit Säynätsalosta ovat nyt viidennellä luokalla, joten koulun ansiosta näen heitäkin taas, Stella iloitsee.  

- Tuttujen kavereiden kanssa siirryttiin Sohlberginkadun kouluun. Olen myös löytänyt tosi monta uutta kaveria uuden koulun kautta, lisää Viola.  

Jatkossa luokkia muodostetaan uudella tavalla, jolloin kaikkien kolmen koulun oppilaita sekoitetaan uusiin opetusryhmiin 4-8 oppilaan ryhmissä.   

- Olemme suunnitelleet uutta opetusryhmien muodostamisen toimintamallia yhdessä koulun väen, oppilashuollon ja kouluyhdistyksen kanssa, kertoo rehtori Tarja Seppälä-Pänkäläinen.  

Uusi luokkien ja opetusryhmien muodostamisen toimintamalli tukee ryhmäytymistä uusien kavereiden kanssa. Malli myös tarjoaa koulun aloituksen ”puhtaalta pöydältä” etenkin, jos oppilaiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa on ollut haastetta aikaisempina eskari- tai kouluvuosina. 

Kun syö, niin jaksaa - kun jaksaa, niin oppii 

Kun koulumatka kuljetaan linja-autolla, pidentää se päivittäistä koulupäivää keskimäärin yhdellä tunnilla. Ruokailun merkitys oppilaiden jaksamisessa ja oppimisessa korostuukin entisestään. Kouluruoka on Violan, Stellan ja Taimin mielestä hyvää ja ruokalassa ruokaillaankin jokaisena koulupäivänä.  

- Käyn joka päivä syömässä kouluruoan – sen avulla jaksaa, Taimi ja Stella kertovat.  

- Kouluruoan lisäksi minulla on usein eväät mukana tai sitten ostan välipalaa koulun ruokalasta, lisää Viola. 

Koulussa tarjottava ateria auttaa oppilaita jaksamaan ja keskittymään opiskeluun. Kouluruokailulla on myös kasvatuksellinen tehtävä; opitaan ottamaan toiset huomioon, arvostamaan ruokaa ja yhdessä ruokailua. Ruokailun kautta opitaan myös erilaisista kulttuureista ja juhlapyhistä. Kouluruokailu on lisäksi opetushenkilöstön ja oppilaiden yhteinen oppimisen hetki, jossa aikuinen voi näyttää esimerkkiä oppilaalle noudattamaan lautasmallia, ottamaan huomioon muut ruokailijat ja käyttäytymään sivistyneesti.

Sohlberginkadun koululla ruokailuhetkeen kiinnitetään erityistä huomiota. Ruokailuun tullaan sovitun aikataulun mukaisesti oman luokan tai opetusryhmän kanssa. Tarvittaessa oppilailla on mahdollisuus ruokailla ruokasalissa olevissa, erillisissä rajatuista tiloissa. 

- Suositeltu ruokatauon pituus on puoli tuntia, mutta toki tilanteet saattavat vaihdella. Ruokailuaikoja porrastamme tarpeen mukaan, jotta jokaisella on riittävästi tilaa ja aikaa koululounaaseen, kertoo Tarja Seppälä-Pänkäläinen.  

Uusi koulurakennus saa kiitosta  

Sohlberginkadun koulu vastaanotti ensimmäiset oppilaansa elokuussa 2021. Noin 27 miljoonaa euroa maksaneessa koulukiinteistössä on 5-9 –vuosiluokkien opetustilojen lisäksi kirjasto, nuorisotila, oppilashuollon, kouluterveyden ja hammashoidon tiloja sekä 900 m2:n suuruinen sisäliikuntahalli.  Piha-alueelta löytyvät tekonurmikenttä ja monipuolisesti liikunta- ja oleskelualueita välitunti- ja vapaa-ajan viettoon.  

Uudet tilat saavat kiitosta Violalta, Stellalta ja Taimilta. 

- Tilat ovat käytännölliset, modernit ja monipuoliset. Tykkään erityisesti, kun on värikästä, sanoo Viola. 

- Tilat ovat muuten ok, mutta joskus yhdistelmäluokassa on meluisaa. Silloin voi onneksi siirtyä työskentelemään yksin rauhassa luokassa tai käytävällä oleviin sermeillä rajattuihin pulpetteihin, Stella täydentää.  

- Sisävälitunnilla tarjolla on toiminnallisuutta. Voi esimerkiksi pelata pöytäjalkapalloa tai Subsoccer-istumajalkapalloa. Tiloista löytyy myös kivoja leikkimökkejä, joissa voi viettää aikaa kavereiden kanssa. Pihalla olevat välineet ja telineet ovat enemmän alakoululaisten käytössä, Taimi toteaa.  

Koulukiinteistöstä on muodostumassa Keljonkankaan alueen uusi toiminnan keskus. Viola, Stella ja Taimi kertovat toisinaan viettävän vapaa-aikaakin koululla sijaitsevissa nuorisotilassa ja kirjastossa. Keljonkankaan kirjastossa voi lainata kirjoja ja liikuntavälineitä kirjaston aukioloaikana sekä omatoimisesti klo 8-23. 


Teksti: Minna Hakkarainen

Asiasanat: